Powered By Blogger

måndag 16 februari 2009

Författardrömmar, del 7

Det är bara egentligen en sak som jag inte riktigt förstår med tanke på boken jag läser paralellt med den jag själv håller på att skriva. Jag har fått den uppfattningen att en roman bör innehålla intriger och allra helst ett mord. Måste det vara så? Varför kan man inte bara rikta in sig på en kärlekshistoria med tillhörande små och stora hinder?
Borde det inte räcka med deteller måste det promt vara med intriger, mord och komplotter?
Jag tror inte det. Visst kan jag gå med på lite diverse motgångar som gör att livet och omgivningen inte blir allt för lätt att tas med. Jag har tagit till mig det där om att en eller flera romankaraktärer måste ha någon form av fel, antingen kroppsligen eller själsligen. Det har jag medvetet försökt att baka in så gott det går.

Sen så är det ju det där med att planera mycket innan man börjar skriva och det har jag alltid gjort.
Nu har jag gjort det i två steg.
1. En ytlig planering så att man vet vad personerna kommer att heta, ålder och lite annat.

2. En mer grundlig planering som mer ingående presenterar personerna i fråga. Lite om deras personlighet, kanske lite om deras fysiska utseende och vad de har för bakgrund.

Författaren till denna bok, Elizabeth George, har rätt i att det är lättare att komma i gång och fortsätta att skriva om man som författare är bekant med romankaraktären. Kanske till och med känner igen sig i de händelser som inträffar.
Som det känns nu så kommer det kanske att bli några mindre noveller samlade i en och samma bok för min del då jag erkänner för er och för mig själv att jag aldrig kommer att komma upp i de kanske fyra hundra sidor som en roman brukar spinna över. Fast man vet ju aldrig, jag är inte färdig med den första än.
Jag har ett par hinder som karaktärerna måste ta sig över och det kräver en hel del tid att fundera ut ett bra sätt att få detta nedskrivet.
Förnärvarande börjar det närma sig 100 sidor skrivna. Det vill säga ett hundra sidor på datorn vilket jag inte vet blir det samma om det kommer i tryck i en bok som till storleken är kanske hälften så stor som ett A4- ark. Man kanske ska ta och maila ett förlag och fråga. Det skadar nog inte.

Det där med att skriva fler kortare noveller/romaner har kommit upp i och med att tankar kring en ny har börjat komma upp i mitt huvud. Fast jag vet inte om det är någon idé att börja skissa på karaktärerna innan den jag håller på med är färdig.
Jag tror jag väntar. Det kanske är lika bra att låta idén gro lite till för att få den bra.