Powered By Blogger

söndag 14 februari 2010

Inspirationskällor

När jag skriver mina noveller, eller vad man nu kan kalla dem, så jobbar jag i regel utifrån en inspirationskälla eller källor....det kan vara flera.
En annan utmärkande sak är att det går i vågor, med olika serier, filmer och låtar.

Enklast är att bara lista de bästa och snart mest klassiska kärleksparen:

1. Dirty Dancing
Här är det historien mellan Johnny och Baby
som dominerar och filmen slutar ju lyckligt. Med 23 år på nacken är det helt klart en klassiker.

2. Krig och Fred (War and Peace)
Har spelats in flera gånger men detta är den senaste från 2007. Fick mig att börja läsa
Tolstoys klassiker (på BARA 1085 sidor). Här förekommer det flera par fast det slutar inte
som man tänkt sig.

* Furst Andrej och Natasja
Historien som man trott skulle hålla miniserien igenom men icke. Man tror det men Andrej
är tvungen att dra ut i kriget mellan Ryssland och Frankrike.
Då passar.....

* ...Anatole på och försöker charma Natasja, vilket i och för sig funkar men andra hinder
i form av Natasjas familj kommer i vägen.

* Natasjas storebror Nikolaj gifter sig i slutet med Andrejs lillasyster, Maria

* Sonja som skulle ha gift sig med Nikolaj gifter sig i stället med hans bästa vän Denisov och...

* ....Natasja blir tillslut lycklig med Pierre, som i sin tur är änkling efter Hélené, Anatoles
lillasyster....

....man blir alldeles svettig i dessa vändningar.



Sen kan det ju vara B-filmer som The Forbidden Dance...

Får väl se vad jag kan bjuda på här.....har inte riktigt bestämt mig än....