Powered By Blogger

torsdag 2 april 2009

Våren har kommit

Drömmen vore nu för min del att gå på stan med vårens första mjukglass....det var ju just det, bara en dröm.
Man kan ju alltid titta på när någon annan klämmer en glass...
Problemet för min del vad det gäller att ta en glass på stan är att om jag äter en mjukglass eller liknande i storlek kommer jag inom en halvtimme att behöva vara inom räckhåll från en toalett. Det börjar med världens magknip och sen är det bara att tillbringa den närmaste halvtimmen eller så på dass. Känns som om det inte riktigt är värt det.
Det är bara synd att glassförsäljare ute på stan, vart det än nu må vara, inte har tagit till sin information om laktosintollerans och i sitt sortiment har glass för oss som har detta problem. Jag tycker att det är fel att man ska behöva äta medicin mot detta ( det finns receptfritt på Apoteket ) bara för att man vill njuta av en glass i solskenet.
Det problemet har jag uppmärksammat Hemglass om. Jag skickade helt sonika ett mail till dem och tyckte att de borde utöka sitt sortiment på glassbilen. I dag har de bara en sort, som dessutom inte är allt för god. Nu tänker ni väl " hon får väl äta isglass då "...javisst skulle jag kunna göra det. Inga problem, men det kommer att bli trist i längden.
Jag tror att det finns många människor ute i landet som i många år lidit i det tysta med gasig och uppblåst mage så fort de får i sig något med laktos....så ska det inte behöva vara. Det finns ett bra sortiment på mejeriprodukter idag och det är suveränt. Lite dyra saker kanske....en liter mjölk kostar 15-19 kr beroende på vilken sort och vart du köper det.

Kom igen nu Sverige. Se till att även vi med laktosintollerans kan ta oss en mjukglass i solkskenet och njuta som alla andra.