Powered By Blogger

fredag 17 april 2009

Undra och fastställa

Jag har en fundering som jag idag råkade ut för. Är det så att man måste ha högskoleutbildning för att fylla i ansökningshandlingar till CSN?
Det är jag nästan säker på.
Varför måste myndigheter alltid göra sådan här saker så krångliga som möjligt? Det kansek är för att de inte har någon som ringer till dem eller skickar mail med frågor. De kanske har tråkigt på jobbet eller helt enkelt vill jobba mer än vad de gör idag.
Mina papper är nästan helt i fyllda sånär som på en sak, som slutade med att jag fick skicka ett mail till dem som de förhoppningsvis hinner svara på nu på måndag. Jag tänker inte ens ta upp vad det är här. Det är alldeles för komplicerat att ens försöka förklara.

Jag har alltid lidit av ett litet för taskigt självförtroende och det var ett stort steg att söka till denna kurs som jag nu gjort. Den börjar redan den 11 maj och det verkar som om det inte kommer att bli några problem att komma in.
Men som läget är så vågar jag inte ta ut någonting i förskott....men en del av mig säger att det kommer gå vägen. Jag lovar mig själv och min omgivning att jag ska lägga allt jag har i att klara detta och efter avslutad utbildning i slutet av november kunna kalla mig ekonomiassistent.
Det kommer förhoppningsvis att leda till att jag får jobb och att den ekonomiska situationen förändras så att många av mina väl bevarade drömmar kan komma att gå i uppfyllelse.
Jag vill ju vara som alla andra och ha en trygg framtid. Det kan verka som om jag tar lite för lätt på det här med att inte ha det så fett ekonomiskt, att inte ta allvarligt på saker och ting. Men det ska jag säga er att inombords oroar jag mig ständigt och är sådan som jag är utåt för att inte bryta i hop totalt. Jag är fullt införstådd med allvaret men jag vill samtidigt inte ständigt leva med tårar i ögonen och antagligen en mage som efter ett tag skulle packa ihop. Det är inte den bästa summan; att ha en kronisk magkatarr och leva på ett ständigt minimum.
( Fan, den där Triss-vinsten skulle ha varit gånger tio eller något....).
Jag hoppas att folk omkring mig inser att jag verkligen försöker och ger mig det stöd och andrum jag behöver för att klara detta. Vem vet, det kanske bor en liten ekonom inom mig...

Det kanske vore en bra idé att försöka ventilera sig lite här....den gamla klassiska dagboken excisterar ju inte längre...

Hur ska man kunna spara mer pengar?
1. Kolla bland alla saker som ligger och skräpar. Någonting kanske går att sälja.
Media har ju gått ut med att man ska kolla bland alla saker man har och lägga ut på Blocket.
Någonting finns det nog säkert att skicka iväg.
2. Inte köpa något onödigt...där finns det en hel del tror jag att tjäna på.
3. Hitta billigare alternativ till mat. Det vill säga nudlar och lever. Det sistnämnda kan jag lika
gärna vara utan.
4. Stanna hemma...på så sätt spar man en hel del busspengar. Om nu inte mamsingen skulle
vara i närheten med någon buss.....
5. Bara dricka vatten....möjligtvis att man har en flaska saft eller något för att variera sig lite.

Denna lista kommer nog att fyllas på vartefter.

Hoppas att morgondagen också bjuder på fint väder så att jag kan sitta ute och ta mig en funderare som jag gjorde idag vid B&W. Så skönt det var.